Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego niektóre restauracje z przeciętnymi daniami są w jakiś sposób modne, a inne upadają, mimo że serwują to, co najlepsze? Prawda jest taka, że wszystko sprowadza się do ich strategii marketingowej i tego, jak dobrze sobie radzą w promowaniu swojej firmy.
Ale w dzisiejszej epoce cyfrowej, w której wybory konsumenckie są dyktowane przez telefony komórkowe i media społecznościowe, rekomendacje ustne lub reklama w lokalnej gazecie po prostu nie wystarczają.
Właściciele restauracji muszą zintensyfikować swoje strategie marketingowe i opracować cyfrowe taktyki, które z pewnością przyniosą sukces.
Oto kilka wskazówek, jak zbudować skuteczną strategię marketingową:
Zbadaj lokalną konkurencję
Na szczęście jako właściciel małej firmy już działasz w lokalnej społeczności — Twoimi docelowymi gośćmi są te same osoby, które widzisz rano w lokalnej kawiarni lub na które wpadasz w sklepie w drodze do domu. I chociaż zrozumienie lokalnej specyfiki jest niezwykle istotne kluczowe jest również dowiedzenie się więcej o podobnych restauracjach w okolicy.
Szukając pobliskich restauracji, przyjrzyj się, jakie mają oferty specjalne, wydarzenia lub pozycje w menu, odwiedzając je osobiście lub przeglądając ich kanały w mediach społecznościowych. Jeśli w każdy wtorek widzisz tłumy gromadzące się wokół lokalnej meksykańskiej restauracji, być może miejscowi domagają się tacos w specjalnej cenie. Jeśli w piątkowy wieczór zespół jazzowy przyciąga ludzi do przytulnej włoskiej restauracji na rogu, czy muzyka na żywo pasowałaby również do Twojego lokalu? Kiedy zauważysz specjalne wydarzenia, które przyciągają tę samą klientelę, którą masz nadzieję sprowadzić, nie wahaj się wzorować na sprawdzonych rozwiązaniach, ale dostosuj ją tak, aby pasowała do klimatu Twojej restauracji lub kawiarni.
Stwórz własną stronę internetową
Strony internetowe ułatwiają potencjalnym klientom znalezienie Cię i są pierwszym krokiem do ugruntowania Twojej obecności w Internecie. Ich opracowanie nie musi być drogie ani skomplikowane. Dostępnych jest wiele narzędzi i platform, które pomogą Ci założyć własną, profesjonalnie zaprojektowaną stronę internetową.
Na przykład Wix.com lub WordPress oferują szeroką gamę szablonów, z których możesz wybierać.
Aby jednak maksymalnie wykorzystać witrynę internetową, musi ona zawierać kilka podstawowych elementów: stronę główną, stronę o nas, menu, galerię dań i lokalu, recenzje, stronę kontaktową i stronę z często zadawanymi pytaniami.
Dobrym pomysłem jest również blog. Publikowanie wpisów, takich jak przepisy kulinarne, może zapewnić ci znacznie większą wiarygodność pod względem wiedzy o gastronomii, niż myślisz.
Możesz także publikować artykuły o nowych wydarzeniach, ofertach i innych powodach, dla których Twój klient powinien nawiązać kontakt z Twoją restauracją. Aby uzyskać większy ruch na swoim blogu, możesz także promować je w kanałach społecznościowych.
Aby Twoja witryna pojawiła się na czołowych miejscach wyników wyszukiwania, zastosuj skuteczne techniki optymalizacji wyszukiwarek (SEO). Przeprowadź badanie słów kluczowych specyficznych dla swojej niszy i w naturalny sposób włącz te słowa kluczowe do treści swojej witryny.
Jeśli na przykład prowadzisz restaurację wegańską, umieść w swojej witrynie słowa kluczowe takie jak „restauracja wegańska” lub „kuchnia wegańska”. Pomoże to robotom indeksującym wyszukiwarek identyfikować Twój lokal i wyświetlać go w odpowiednich, wysokich wynikach wyszukiwania.
Stwórz / zoptymalizuj profil Google Moja Firma
Kiedy ludzie stają się głodni, zwykle uruchamiają wyszukiwanie w telefonie, aby znaleźć najlepszą restaurację w pobliżu. Około 46% wszystkich wyszukiwań w Google ma charakter lokalny. Z drugiej strony 56% lokalnych firm nawet nie wymieniło swojej nazwy w Google Moja Firma. W porównaniu z innymi aplikacjami Mapy Google są 6 razy bardziej popularne wśród użytkowników smartfonów. Upewnij się więc, że ludzie mogą Cię znaleźć właśnie tam. Google Moja Firma: to najważniejszy krok w kierunku silnej lokalnej obecności Twojej firmy w Internecie.
Stwórz lub zaktualizuj swój profil i sprawdź, czy menu, godziny otwarcia, numer telefonu są poprawne – i prześlij kilka zdjęć, aby ludzie wiedzieli, czego się spodziewać. Nie zapomnij o moderowaniu i reagowaniu na każdą opinię klienta.
Twój profil firmy w Google służy jako „strona główna” w wynikach wyszukiwania dla lokalnych konsumentów, którzy chcą dowiedzieć się więcej o godzinach pracy, kuchni, opiniach i lokalizacji. Jeśli utworzysz i regularnie aktualizujesz profil swojej firmy w Google, dodając dokładne informacje, aktualizacje menu i zdjęcia, zwiększa to Twoje szanse na znalezienie Cię w wyszukiwarce Google.
Zachęcaj do pozytywnych recenzji. Gdy klienci wyszukują w Google hasło „restauracja w pobliżu”, wyszukiwarka traktuje priorytetowo oferty z pozytywnymi recenzjami. Jak w przypadku każdej witryny z recenzjami, im więcej masz opinii, tym lepiej.
Bądź aktywny w social mediach
Media społecznościowe od lat podbijają branżę – i nadszedł czas, abyś wskoczył na falę ich popularności (jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś).
Zdecydowana większość Twoich klientów jest aktywna w mediach społecznościowych. Bycie tam, gdzie są, to najlepszy sposób na przyciągnięcie ich do Twojej firmy i przekształcenie ich w lojalnych klientów. Publikuj często i konsekwentnie oraz nawiązuj kontakt z klientami, zadając im pytania, tworząc ankiety i organizując konkursy.
Restauracje, które są obecne w mediach społecznościowych, są nie tylko łatwiejsze do znalezienia i interakcji z nimi, ale mogą również pomóc w zdobyciu zasięgu, rozpoznawalności a tym samym klientów w lokalu.
Jeśli nie chcesz zajmować się każdą platformą, po prostu skorzystaj z 3 najważniejszych: Instagram, Facebook. Publikuj estetyczne zdjęcia jedzenia i informuj odbiorców o promocjach i nowościach w menu. Świetnym sposobem na zdobycie nowych obserwujących jest zorganizowanie konkursu.
Reklamuj się w mediach społecznościowych
Platformy społecznościowe, takie jak Facebook, Instagram, Youtube, umożliwiają wyświetlanie płatnych reklam. Są odpowiednim sposobem dotarcia do szerokiego grona odbiorców i pozwalają Twojej restauracji pozostać w pamięci ludzi. Najpopularniejszą platformą do wyświetlania reklam jest Facebook, ponieważ zapewnia najbardziej szczegółowe opcje targetowania.
Większości firm w branży gastronomicznej korzysta już z możliwości płatnej reklamy w mediach społecznościowych, co dowodzi, że może to być bardzo dobry pomysł także dla Twojej firmy. Uruchamiając reklamę na Facebooku, możesz wykorzystać geolokalizację, co pozwala kierować reklamy do osób z określonego obszaru. Dzięki temu nie będziesz marnować budżetu marketingowego na bazę klientów, która nie znajduje się w Twojej okolicy lub mieście.
Wykorzystaj influencer marketing
Marketing wpływowy to jeden z tych pomysłów na marketing restauracji, z którego korzysta niewiele restauracji, a który może przynieść skuteczne rezultaty. Podczas gdy marketing w mediach społecznościowych jest dobrze znaną i bardzo skuteczną strategią marketingową, uzupełnienie go o siłę marketingu influencerów to połączona strategia marketingowa, której firmy nie powinny ignorować.
Z raportu Annalect i Twittera wynika, że konsumenci ufają rekomendacjom influencerów prawie tak samo, jak słowom swoich znajomych. W tym raporcie 49% opiera się na opiniach influencerów przy rekomendacjach produktów.
Wyszukaj blogerów kulinarnych w swojej okolicy i/lub wpływowe osoby w mediach społecznościowych. Mogą być zainteresowani zatrzymaniem się w Twojej restauracji na darmowy posiłek w zamian za udokumentowanie swoich doświadczeń na różnych platformach mediów społecznościowych.
Dlaczego ta strategia sprawdza się szczególnie w restauracjach?
Dzięki dużej liczbie śledzących osób danego influencera w mediach społecznościowych możesz sprawić, że Twój biznes dotrze do bardzo szerokiego grona odbiorców za jednym zamachem.
Wśród wielu typów influencerów, jedną z najbardziej znanych kategorii są blogerzy kulinarni.
Popularni blogerzy mają niesamowity wpływ na swoich obserwujących, a blogowanie o jedzeniu zawsze jest na czasie. Dotrzyj do kilku swoich największych lokalnych influencerów i zaproś ich na testowanie menu i ekskluzywne wydarzenie organizowane tylko dla określonej, zamkniętej grupy osób wpływowych medialnie.
Możesz na przykład włączać influencerów do swoich kampanii marketingowych restauracji za każdym razem, gdy wprowadzasz na rynek nowe pozycje w menu. Daj im szansę wypróbowania ich, zanim oficjalnie znajdą się w menu, aby pomóc Ci wzbudzić oczekiwanie na ich premierę.
Jeśli chcesz wywołać jeszcze większy szum, przekaż im spersonalizowany kod rabatowy, aby udostępnili go swoim obserwującym. Spersonalizowane kody pomogą Ci także zmierzyć skuteczność kampanii marketingowej Twojej restauracji i określić, czy możesz nawiązać długoterminową współpracę z danym influencerem, czy nie.
Uruchom program lojalnościowy
Wdrożenie programu lojalnościowego dla klientów restauracji lub kawiarni pomaga budować lojalność wobec marki i skutecznie zachęca do ponownych odwiedzin. Oferuj ekskluzywne rabaty, gratisy i spersonalizowane oferty, aby nagradzać i motywować swoich lojalnych klientów.
Weźmy przykład jednej z kawiarni, która tworzy skuteczny program lojalnościowy. Klienci mogą zdobywać punkty za każdy zakup dodany do ich konta. Po osiągnięciu określonego progu otrzymują bezpłatną kawę lub specjalny napój po obniżonej cenie.
Wykorzystaj technologię do skutecznego śledzenia programu lojalnościowego i zarządzania nim, aby zapewnić płynną obsługę klienta. Nagradzając klientów za lojalność, tworzysz pozytywne skojarzenia z Twoją marką i zachęcasz ich do wybrania Twojego lokalu zamiast konkurencji.
Weź udział w lokalnych wydarzeniach
Każdy przewodnik dotyczący marketingu lokalnych restauracji powie Ci, że angażowanie się w wydarzenia społeczne to droga do serc Twoich klientów.
Czy w Twoim mieście organizowane są festiwale kulinarne lub muzyczne? Zarejestruj się jako jedna z firm cateringowych, aby zaprezentować swoją restaurację szerszemu gronu odbiorców niż tylko rynek docelowy. Przygotuj materiały marketingowe, takie jak ulotki i wizytówki zawierające kod rabatowy do rozdania wśród publiczności. W ten sposób zachęcisz ich do zostania Twoimi klientami.
Przekazywanie datków na rzecz lokalnych organizacji charytatywnych, sponsorowanie lokalnej drużyny sportowej i udział w wydarzeniach związanych ze zbiórką pieniędzy również zbuduje Twoją reputację w społeczności. Chcesz być postrzegany jako zaangażowana firma, która lubi dawać coś od siebie i wspierać innych? To zawsze działa na korzyść.
Branża restauracyjna boryka się w ostatnim czasie z pewnymi wyzwaniami. Jednak wraz z nowymi wyzwaniami pojawiają się nowe rozwiązania.
Dzięki omówionym powyżej strategiom marketingowym dla gastronomii chciałbym dać Ci impuls, którego Twoja restauracja i biznes potrzebuje, aby zbudować zauważalną obecność marki, przyciągnąć potencjalnych klientów, mieć lepsze relacje z obecnymi klientami i osiągać wyższe zyski.
Tak czy inaczej, rozumiemy, że każda restauracja jest inna (inni klienci, priorytety, potrzeby, lokalizacja itp.), co sprawia, że oczywiste jest, że każda strategia marketingowa może nie być odpowiednia dla każdej restauracji.
Zdecydowanie zalecam zapoznanie się z tymi strategiami, dostosowanie ich do własnych potrzeb i ocenę, która strategia marketingowa jest dla Ciebie najlepsza w perspektywie krótko- i długoterminowej.
Życzę sukcesów w realizowaniu swoich strategii marketingowych!