Kamil Dutkiewicz Marketing

Jak opracować swój plan marketingowy na nowy rok?

Nowy rok to doskonały czas na reset we wszystkich obszarach życia. Tradycyjnie jest to czas na refleksję nad minionym rokiem i wnioskami, jakie z niego płyną oraz ocenę tego, co chcemy zmienić wchodząc w nowy rok. 

Biorąc to pod uwagę, nie powinno być inaczej w przypadku Twojej firmy! Wykorzystanie początku roku na rewizję planu marketingowego jest strategiczną metodą zapewnienia zaangażowania klientów i osiągnięcia szczytu sprzedaży. Poznaj wskazówki dotyczące aktualizacji (lub stworzenia) planu marketingowego

Nowy rok – stare wyniki (do oceny)

Zanim rozpoczniesz proces planowania działań marketingowych na nadchodzący rok, warto przyjrzeć się bliżej swoim wynikom z poprzedniego roku. Nawet jeśli wcześniej nie miałeś ustrukturyzowanego planu marketingowego, powinieneś być w stanie przeanalizować to, co udało Ci się osiągnąć w minionym roku.

Oto kilka pytań, które należy sobie zadać oceniając skuteczność poprzedniego rocznego planu marketingowego lub działań w danym roku:

  • Czy udało Ci się osiągnąć pożądane rezultaty swoich działań marketingowych (takie jak poprawa rozpoznawalności marki, X wygenerowanych leadów lub sprzedaży/przychodów)?
  • Które konkretne działania marketingowe były skuteczne?
  • Które konkretne działania marketingowe nie były skuteczne?
  • Czy powinieneś przesunąć zasoby na skuteczniejsze cele, rynki lub taktyki marketingowe?
  • Czy Twój rynek docelowy, odbiorcy lub obszar geograficzny zmieniły się w ciągu roku?
  • Czy udało Ci się zmieścić w budżecie marketingowym na koniec roku?
  • W jakich obszarach budżetu marketingowego musisz obciąć koszty na nadchodzący rok?
  • W jakie obszary budżetu marketingowego chcesz więcej zainwestować w nadchodzącym roku?

Odpowiedzi na powyższe pytania dotyczące planu marketingowego z powinny odegrać kluczową rolę. Co roku należy wprowadzać zmiany w planowaniu marketingowym, uwzględniając wyciąganie wniosków z przeszłości – co działa, a co nie.

Wyznaczaj inteligentne cele!

Bez wyznaczania celów w naturalny sposób tracimy motywację. We wszystkim, co robimy, potrzebujemy kierunku lub celu, w przeciwnym razie kręcimy się w kółko. Potrzebujemy także zauważalnego postępu, który zmotywuje nas do osiągnięcia najwyższego potencjału, co dotyczy także naszych biznesów! Potrzebujemy jednak celów SMART. Cele, które są…

Specific – Konkretny  – jaka jest jedna rzecz, którą chcesz osiągnąć i w jaki sposób?

Measurable – Mierzalne  – o ile ma wzrosnąć i w jaki sposób to zmierzysz?

Achievable – Osiągalny  – czy cel można osiągnąć w rozsądny sposób?

Realistic – Realistyczne  – czy Twoje oczekiwania są realistyczne?

Timely – Terminowo  – w jakim czasie chcesz osiągnąć cel?

Przykładem celu SMART może być  „zwiększymy sprzedaż w witrynie o 50% w ciągu najbliższych pięciu miesięcy dzięki kampanii reklamowej na Facebooku” . 

Pamiętaj – celuj wysoko, ale nie za wysoko. Nie chcesz, aby Twoje cele były tak nierealne, że nigdy ich nie osiągniesz. To po prostu kończy się rozczarowaniem, a nie satysfakcją i motywacją płynącą z małych sukcesów! Uwzględnienie konkretnych, mierzalnych i aktualnych atrybutów, które umożliwiają łatwiejsze śledzenie postępów, sprawią, że Twoje cele będą bardziej namacalne.  

Przeprowadź badania odbiorców

Ważnym czynnikiem podczas opracowywania planu marketingowego jest określenie, co obecnie działa, a co nie, aby przyciągnąć odbiorców. Nie ma jednego planu marketingowego, który będzie skuteczny dla wszystkich. Musisz poznać swoich odbiorców (często na nowo) i dostosować sposób komunikacji i marketingu do ich wieku, demografii i motywacji zakupowych. 

Najlepszym sposobem, aby to ocenić, jest analiza analityki biznesowej. Można je uzyskać z Google powiązanego z witryną Twojej firmy lub z platform mediów społecznościowych, które informują Cię o interakcjach Twoich klientów i wrażeniach z treści. Na przykład Google Analytics pokazuje, które kampanie lub kanały marketingowe najskuteczniej generują ruch i sprzedaż, jeśli w Twojej witrynie znajduje się sklep eCommerce. Natomiast analizy mediów społecznościowych, takie jak Statystyki Meta mogą ujawnić, które posty cieszą się największą interakcją i zaangażowaniem wśród odbiorców. 

Informacje te są niezwykle cenne, ponieważ możesz wybrać wartościowe metody i treści, aby przyciągnąć określonych odbiorców, zwiększyć ruch i zwiększyć sprzedaż. Osiąganie celów staje się mniej czasochłonne, ponieważ skupiasz się na kilku metodach, które okazały się skuteczne, a nie na dużej liczbie nieudanych.

Wyprzedź konkurencję

Zrozumienie tego, co oferujesz w porównaniu z konkurencją, zwiększa Twoją siłę sprzedaży produktów, marki i/lub usług. Zyskasz pewność siebie i będziesz mógł ulepszyć swój plan marketingowy, aby wykorzystać swoje mocne strony. Przykładami tych mocnych stron mogą być lepsze ceny, produkty pozyskiwane/wykonane w sposób bardziej etyczny, materiały wyższej jakości, doświadczenie w niszowym obszarze, lepsza obsługa klienta i tak dalej. 

Świetną strategią jest zidentyfikowanie trzech najlepszych konkurentów i spisanie ich mocnych i słabych stron. Na tej podstawie możesz określić potrzebę, którą możesz zaspokoić w swojej branży. Być może trzej najlepsi konkurenci, których sprawdziłeś, nie są otwartymi w dogodnych godzinach dla Twojej docelowej grupy odbiorców, ale Ty tak! Wykorzystaj swoje mocne strony i promuj je!

Inną metodą jest wybadanie metod promocji, strategii cen, przekazu i mediów stosowanych przez konkurencję. 

Udokumentuj i zaplanuj swój plan marketingowy.

Aby osiągnąć swój cel, potrzebujesz jasnego planu marketingowego. Badania wykazały, że udokumentowane plany/cele mają o 42% większe szanse na osiągnięcie. Spisanie planu zmusza Cię do przemyślenia procesów prowadzących do jego osiągnięcia, a także potencjalnych barier i tego, czego będziesz potrzebować, aby je pokonać. Posiadanie wyznaczonego dokumentu z planem marketingowym pomaga również zapewnić spójność, zwłaszcza w zespole. To najlepszy sposób, który pozwala Tobie i/lub Twoim pracownikom wracać do punktu wyjścia i oparcia, dzięki czemu wszyscy pracujecie nad wspólnym celem.

Poza tym – korzystanie z osi czasu i ustalania harmonogramów w planie marketingowym jest bardzo korzystne, ponieważ zwiększa szanse na terminową realizację zadań. Niezależnie od tego, czy są to comiesięczne kampanie e-mailowe, cotygodniowe posty na blogu czy cotygodniowe posty w mediach społecznościowych, harmonogram ułatwia po prostu robotę. W przypadku zespołów umożliwia skuteczniejsze delegowanie pracowników, przy jasnych i spójnych zobowiązaniach. 

Dostępnych jest wiele narzędzi umożliwiających organizację harmonogramu i poprawę wydajności procesów w firmie. Możesz skorzystać również z własnych szablonów w prostej formie excela.

Opracuj podstawowe elementy

Plan marketingowy to pisemny dokument zawierający strategie i taktyki marketingowe firmy. Pierwszym krokiem w opracowaniu rocznego planu marketingowego jest organizacja komponentów lub kategorii marketingowych, które są ważne dla Twojej firmy.

Typowe elementy planu marketingowego obejmują:

  • Reklama (drukowana i/lub internetowa)
  • Branding i grafika (gadżety promocyjne, fotografia, produkcja wideo, opracowanie graficzne)
  • Materiały drukowane (katalogi, broszury, wizytówki)
  • Wydarzenia (targi, webinaria)
  • Marketing bezpośredni
  • Public Relations (dystrybucja informacji prasowych, agencja PR)
  • Badania (grupy fokusowe, ankiety)
  • Media społecznościowe
  • Strona internetowa (optymalizacja wyszukiwarek, tworzenie stron internetowych/hosting)

Rzeczywiste komponenty Twojej firmy mogą się różnić w zależności od Twojej firmy, branży i budżetu marketingowego. Ważną rzeczą jest zidentyfikowanie wszystkich potencjalnych elementów rocznego planu marketingowego, aby móc zdecydować, w jaki sposób planujesz uwzględnić je w swojej firmie w nowym roku. Nawet jeśli nie planujesz przydzielać budżetu na daną kategorię – np. media społecznościowe – należy go uwzględnić, jeśli planujesz jakiekolwiek działania marketingowe dla tej kategorii, aby można było nakreślić strategie i taktyki w ramach zintegrowanego podejścia do planowania.

Zdefiniuj strategie planu marketingowego, taktykę i budżet

Po nakreśleniu komponentów marketingowych dla firmy, wszystkie potencjalne strategie i taktyki powinny zostać zdefiniowane w podziale na kategorie lub komponenty.

Oto przykład definiowania strategii i taktyk dla kategorii „reklama”:

Kategoria marketingowa: Strategia reklamowa nr 1 – Kieruj ruch do witryny za pośrednictwem reklamy online.
Taktyka nr 1 – Google Adwords
Taktyka nr 2 – Banery reklamowe na stronie portalu branżowego
Taktyka nr 3 – Reklama w Social mediach

Każde działanie płatne będzie również musiało mieć przydzielony budżet. Plan marketingowy powinien zawierać pola umożliwiające zapis przydzielonego budżetu, rzeczywistych wydatków i odchyleń w budżecie, aby można było je śledzić przez cały rok i wprowadzać wszelkie niezbędne korekty. Na przykład, jeśli monitorujesz budżet w jednej kategorii, możesz przenieść środki do innej kategorii.

Elastyczność w dostosowywaniu rocznego planu marketingowego przez cały rok jest ważna, aby dostosować się do zmieniającego się otoczenia biznesowego i zachować „oportunizm” w działaniach marketingowych. Jeśli to możliwe, pamiętaj o korzystaniu z mechanizmów śledzenia działań marketingowych – takich jak raporty analityczne dotyczące witryny internetowej – aby móc wprowadzać zmiany w celu maksymalizacji wydajności kampanii (lub porzucenia wysiłków marketingowych, które nie przynoszą pożądanych rezultatów). 

Wkraczając w Nowy Rok, mam nadzieję, że skorzystasz z tych rad, aby zreorganizować swój plan marketingowy, tak aby przyciągnął więcej odbiorców, zwiększył ruch na Twojej stronie internetowej i w mediach społecznościowych oraz przyniósł większą sprzedaż przy jak możliwie najmniejszym wysiłku i czasie! 

Aby uzyskać więcej informacji o tym, jak mogę pomóc Twojej firmie w opracowaniu i wdrożeniu skutecznego planu marketingowego, napisz lub zadzwoń do mnie.